Pagina afdrukken

Tutorlezen

Binnen het schoolteam hebben we de mogelijkheden van het tutorsysteem voor lezen besproken als alternatief voor het niveaulezen in het eerste leerjaar. Daarom gaan we van start met het technisch lezen van leerlingen van het eerste leerjaar met als tutor (=leesbegeleider) een leerling van het zesde leerjaar. We zien hierin verschillende positieve elementen, zowel voor de tutor als voor de leerling.

We sommen er hier enkele op:

voor de tutor:
– hulpvaardigheid ontwikkelen
– verbale mogelijkheden uitbreiden
– geduld leren opbrengen
– systematisch leren werken
– positieve houding t.o.v. lezen ontwikkelen
– aandacht geven aan een ander
– …

voor de leerling:
– verbetering van de leerprestaties
– in de één-éénsituatie neemt de leerlinggerichtheid toe
– doordat het lezen beter gaat, treedt er minder faalangst op, is er een positieve houding t.o.v. lezen
– acceptatie dat je niet alleen van de leerkracht wat leert, maar ook van de medeleerlingen
– …

 

We kijken er vol enthousiasme naar uit, want we zijn ervan overtuigd dat het voor beide partijen (tutor en leerling) echte voldoening en leerwinst zal opleveren.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.rodenbachschool.be/hove/informatie/lagere-school/tutorlezen/